عرقیات گیاهی

عرقیات گیاهی و ناگفته هایشان

بیایید با هم در مورد عرقیات گیاهی بیشتر بدانیم :

صدها سال است که از عرقیات گیاهی در درمان انواع مسائل افراد استفاده می شود . اما تا به حال به این فکر کردین که عرقیات به غیر خوراکی مصرف دیگری هم دارند یا نه ؟ و یا آیا در کشور های دیگر مثلا کشور های اروپایی و آمریکایی هم مورد استفاده هستند؟
تاریخچه تولید عرقیات  از چه زمانی بوده؟ و آیا ایران در این تاریخچه جایگاه خاصی دارد؟ با ما همراه باشید تا بطور خلاصه در مورد این موارد بیشتر بدانیم.

عرقیات گیاهی چه هستند؟

 از تقطیر مواد فرار موجود در اندام‌های مختلف گیاهان به دست می‌آیند و اگر فرآوری به درستی انجام شود، تمام مواد موثره دارویی گیاه را در ترکیب خود خواهند داشت. این محصولات جایگاه مناسبی نسبت به موارد مشابه ای که مضراتی هم داشته اند در عموم پیدا کردند .

 

 

تاریخچه استفاده از:

عرقیات گیاهی از دوران قدیمی در ایران به کار می‌رفته اند و به عنوان یکی از مهم‌ترین جزء‌های سنت و طب ایرانی شناخته می‌شوند. در ادوار مختلف با شناسایی گیاهان بیشتر و خواص دارویی آن‌ها، این محصولات بیشتر و بیشتر شده و در میان مردم و طبیبان جایگاه به خصوصی پیدا کردند.

– تاریخچه عرقیات گیاهی در جهان :

در بسیاری از کتب مرجع آمریکایی، ابداع روش تولید عرقیات گیاهان معطر به ایرانیان نسبت داده می‌شود و در این کتب به مصرف این محصولات ارزشمند تاکید کرده و به طور صریح به ابن‌سینا اشاره شده است. در این کتب گفته شده است که وی اولین کسی بوده که با تقطیر گیاهان، اسانس آنها را گرفته و در داروها از آنها استفاده می‌کرده است .

استفاده از عرقیات گیاهی در بازاهای مختلف :

به دلیل خواص دارویی و عطری آنها، در صنایع مختلفی مانند آشپزی، داروسازی، مواد غذایی و نوشیدنی در کشورهای آسیایی و اروپایی و آمریکایی استفاده می‌شوند  و به عنوان یک طعم‌دهنده در آشپزی و صنایع غذایی و نوشیدنی استفاده می‌شوند و به عنوان یکی از راه‌های پر مصرف و رایج از گیاهان دارویی شناخته شده‌اند .

 

 

با این حال از عرقیات گیاهی استفاده کنیم یا خیر ؟

استفاده از عرقیات گیاهی برای سلامتی انسان ها دارای اهمیت است. زیرا شامل ترکیباتی از مواد فعال گیاهی هستند که می توانند به سلامت بدن کمک کنند. این مواد می توانند در کنترل بیماری ها، افزایش سلامت و طول عمر، و حتی درمان بیماری های خاص مانند آلزایمر و بیماری های قلبی موثر باشند .

عرقیات گیاهی می توانند به عنوان یک مکمل غذایی استفاده شوند که می تواند به بهبود سلامتی کمک کند .عرقیات دارویی خواص بسیار زیاد و متعددی دارند که می توان به خاصیت های ضد درد بودن، ضد تهوع، ضد اسپاسم عضلانی اشاره کرد . همچنین عرق ها می توانند در درمان دل پیچه، دردهای دوران قاعدگی، سر درد و حتی عفونت موثر باشند .

برخی از خواص عرقیات گیاهی عبارتند از:

– کاهش قند خون : عرقی که ازگیاهانی مانند عرق گردو می‌توانند قند خون را کاهش دهند.
– درمان نقرس و ورم مفاصل : عرقی که ازگیاهانی مانند عرق هفت گیاه می‌توانند نقرس و ورم مفاصل را درمان کنند.
– تعدیل اخلاط : عرقی که ازگیاهانی مانند عرق نعنا می‌توانند تعدیل اخلاط را کمک کنند.
– رفع گرفتگی صدا : عرقی که ازگیاهانی مانند عرق ختمی می‌توانند گرفتگی صدا را رفع کنند.
– رفع تشنگی: عرقی که ازگیاهانی مانند عرق کاسنی می‌توانند تشنگی را رفع کنند.
– دفع سموم کبد : عرقی که ازگیاهانی مانند عرق شاطره می‌توانند سموم کبد را دفع کنند.
– پاکسازی مجاری کلیه و مثانه : عرقی که ازگیاهانی مانند عرق مصفای کلیه می‌توانند مجاری کلیه و مثانه را پاکسازی کنند.
– مسهل اخلاط رقیق : عرقی که ازگیاهانی مانند عرق عناب می‌توانند اخلاط رقیق را مسهل کنند.
– مانع از غلیان خون : عرقی که ازگیاهانی مانند عرق زنجبیل می‌توانند غلیان خون را مانع کنند.

با استفاده صحیح و مصرف به اندازه عرق های گیاهی می تواند ضمن پیشگیری از امراض گوناگون تحول شگقت انگیزی در تغذیه افراد و سبک زندگی آنها باشد.

 

عرقیات گیاهی

 

عرقیات گیاهی محبوب :

عرقیات گیاهی مانند گلاب، بیدمشک، نعنا، کاسنی، بهارنارنج، رازیانه، بادرنجبویه، اترج، بومادران، خارشتر، هل، شنبلیله، دارچین و شاتره به عنوان بهترین و پرمصرف ترین عرقیات گیاهی جهان شناخته می‌شوند .

 

با ما همراه باشید.

 

چرا عرقیات گیاهی رو به جای خود گیاه استفاده کنیم ؟

عرق گیاهی و خود گیاه هر کدام خواص و مزاج خاص خود را دارند و با هم مقایسه می‌شوند. استفاده از عرق گیاهی نسبت به مصرف خود گیاه دارای دلایل متفاوت است . که در اینجا مختصر به چند دلیل آن اشاره میکنیم :
1- خواص دارویی قوی‌تر: عرقیات گیاهی معمولاً دارای خواص دارویی قوی‌تری نسبت به خود گیاه هستند. این خواص می‌توانند شامل کاهش قند خون، درمان دیابت، جایگزین طبیعی انسولین و درمان بیماری‌های مختلف دیگر باشند.

2- حفظ ترکیبات طبیعی : عرق گیاهی ترکیبات طبیعی گیاه را حفظ می‌کند، در حالی که خود گیاه ممکن است به دلیل شرایط نامناسب نگهداری یا طریقه اشتباه در مصرف مانند زاد جوشاندن و غیره این ترکیبات را تغییر دهند. این تغییرات می‌تواند باعث کاهش خواص دارویی گیاه شود .
3- سادگی و دسترسی : عرق گیاهی معمولاً برای مصرف ساده‌تر و دسترس‌تر است. این می‌تواند شامل استفاده از آن به صورت غذایی یا در آب‌ها و مایعات برای مصرف باشد.
با این حال، هر دو ماده می‌توانند به بهبود سلامت کمک کنند ، اما انتخاب بین آن‌ها بستگی به نیازها و ترجیحات شخصی دارد البته با مشورت و تحت نظر بودن متخصص طب سنتی .

نکات استفاده از عرقیات گیاهی :

استفاده ازعرقیات گیاهی می تواند به عنوان یک مکمل و راه درمانی جانبی در کنار دیگر درمان ها معجزه آسا باشد اما از آن جایی که عرقیات گیاهی ممکن است تاثیرات جانبی داشته باشند ، باید با دقت و مشورت متخصص استفاده کرد .
زمان مصرف عرقیات گیاهی باید با دقت و مطابق با دستور و تجویز متخصص یا پزشک تعیین شود. اگر عرق گیاهی پس از مدتی کدر شد یا رسوب کرد، آلوده به قارچ و کپک شده و مصرف آن مسمومیت زا است .

دقت داشته باشید که :

عرقیات گیاهی استرلیزه باید دارای بسته بندی بهداشتی و تاریخ تولید و انقضا باشد و رنگ شفاف و زلالی داشته باشد قابل ذکر است بعضی از عرقیات گیاهی مانند عرق آویشن دارای رنگ طبیعی هستند و این که تضمین کیفیت کالا یکی از مهم‌ترین عواملی است که باید درتهیه عرقیات گیاهی در نظر گرفته شود.

 

بازار عرقیات گیاهی :

 

بازار عرقیات گیاهی در ایران و سراسر جهان به دلیل استفاده گسترده از آنها در صنایع مختلف مانند آشپزی، داروسازی، مواد غذایی و نوشیدنی، دارای روند رشد مستمر است. این بازارها با استفاده از تحقیقات علمی در مورد خواص گیاهان، روش‌های استخراج و فرآوری، اثرات بر سلامت و سایر جنبه‌های مرتبط، توسعه محصولات جدید، بهبود روش‌های تولید و استفاده بهینه از منابع گیاهی را تحقیق می‌کنند .

نکته آخر اینکه :

استفاده از عرقیات گیاهی به عنوان یک روش درمانی طبیعی و طب سنتی می‌تواند به بهبود سلامت و کیفیت زندگی کمک کند. با استفاده صحیح و مصرف به اندازه عرق های گیاهی، می توان ضمن پیشگیری از امراض گوناگون تحول شگقت انگیزی در تغذیه افراد و سبک زندگی آنها به وجود آورد .
در حقیقت عرقیات یکی از راه های پر مصرف و رایج از گیاهان دارویی و راهی سریع برای استفاده آنها در درمان مسایل مد نظر افراد است.

 

منابع :
attarmarket.com
ncbi.nlm.nih.gov
naarmoshk.ir

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − 5 =